Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Ես ընդամենը ավագ սերնդի ստեղծածի շարունակողն եմ»

«Ես ընդամենը ավագ  սերնդի ստեղծածի շարունակողն եմ»
03.04.2015 | 10:57

«Իրատես»-ի հյուրը ՀՀ ժողովրդական արտիստ, Երևանի պատվավոր քաղաքացի, «Մովսես Խորենացի» շքանշանակիր ԼԵՎՈՆ ՄԱԼԽԱՍՅԱՆՆ է:

«ՋԱԶԸ ՉԻ ՊԱՐՏԱԴՐՈՒՄ ԻՐ ՆԵՐԿԱՅՈՒԹՅՈՒՆԸ»


-Մաեստրո, վերջերս կազմել և թողարկել եք «Հայկական ջազի անթոլոգիան», որն ընդգրկում է 1938-ից մինչև մեր օրերը ներկայացնող ժամանակահատվածի 10 սկավառակ՝ 101 երաժշտի մեկ-երկու գործով: Ինչպե՞ս հաջողեցրիք իրականացնել այս ծավալուն նախագիծը:
-Այդ նախագիծն իրագործելու համար ի սկզբանե ենթադրվում էր կես տարվա աշխատանք, բայց պահանջվեց մեկ և կես տարի: Իսկապես մեծածավալ, ծանր գործ էր: Պատկերացրեք, թե ինչ է նշանակում գտնել անցյալ դարի 30-40-ական թվականների գործերը: Ես Արմեն Ամիրյանին եմ դիմել, որպեսզի օգտվեմ ռադիոյում պահպանվող ձայնագրություններից: Իսկ ձայնագրություններն այն վիճակում էին, որ դրանք թողարկման պատրաստելու համար պետք էր մեծ աշխատանք կատարել, մաքրել, կարգի բերել: Ձայնասկավառակները թողարկվել են դրսում: Դիզայներների հետ է տարվել շատ մանրակրկիտ աշխատանք: Այն երաժիշտները, ովքեր հիմա մեր կողքին են, ապրում են, իրենք են ընտրել, թե ինչ գործ զետեղեմ անթոլոգիայում: Այս ամենը կազմակերպելը ինձնից մեծ ջանք է խլել: Բացի ձայնասկավառակներից՝ նաև գիրք է տպագրվել՝ ֆոտոէնցիկլոպեդիա: Լուսանկարներն ինքնին շատ հետաքրքիր են, որովհետև ոչ թե պարզապես այս կամ այն երաժշտին են ներկայացնում, այլ նրանց կյանքից մի կարևոր դրվագ, մի հանդիպում: Օրինակ՝ Առնոն լուսանկարված է Վիլյամ Սարոյանի, Արտեմի Այվազյանը՝ Արամ Խաչատրյանի հետ: Եվ այլն, և այլն։
-Այսինքն՝ պատմական լուսանկարնե՞ր են:
-Այո՛: Հայ ջազմենները ներկայացված են մեկական գործով՝ բացառությամբ վետերանների՝ Արտեմի Այվազյանի, Առնո Բաբաջանյանի, Կոնստանտին Օրբելյանի, Մելիք Մավիսակալյանի, Ստեփան Շաքարյանի, Էդվարդ Բաղդասարյանի. նրանց երկուական գործով եմ ներկայացրել. մարդիկ, որ մինչև 1960-ականների սկիզբը ներկայացրել են հայկական ջազը մեծ խմբերով: Հետո առաջին փոքր ջազ խումբը (եռյակ) Հայաստանում ստեղծեցի ես: Շատ հաճախ, սխալմամբ, ինձ ներկայացնում են որպես հայկական ջազի հիմնադիր: Ա՛յ բալամ, ես ի՞նչ հիմնադիր, ինձնից առաջ մարդիկ են եղել. ես շարունակողն եմ:
-Սովորաբար մարդիկ ձգտում են առաջնայնության, եզակիության դափնիներն իրենց ուսերին առնել: Դուք որոշել եք կոտրե՞լ կարծրատիպերը:
-Ես այդ մարդկանց թվին չեմ պատկանում: Միշտ ասել եմ և հիմա էլ կրկնում եմ՝ ես ընդամենը ավագ սերնդի ստեղծածի շարունակողն եմ: Առաջինն եմ փոքր խումբ ստեղծելու գործում, և այդ խմբից հետո Հայաստանում սնկի պես սկսեցին աճել փոքր ջազային խմբերը՝ տրիո, կվարտետ, կվինտետ:
-«Մալխաս ջազ-ակումբում» վերջին շրջանում ելույթ են ունենում երգչուհիներ: Կարծես թե տղամարդկանց գերիշխանության հիմքերը խարխլվում են հայկական ջազում: Սա աշխատանքային նոր քաղաքականությո՞ւն է, թե՞ իսկապես շատացել են շնորհալի կանայք ջազային արվեստում:
-Ամեն օր մեր ակումբում մի երգչուհի է հանդես գալիս: Մենք ձգտում ենք թեթևացնել մեր երաժշտական ծրագիրը, մտցնել վոկալ կատարումներ, որովհետև ծանր է անընդհատ գործիքային երաժշտություն լսել, ջազային բարդ կատարումներ լսել: Բայց և այնպես, մեզ մոտ հանդես եկող բոլոր աղջիկները ջազային երգչուհիներ են: Հայուհիները վաղուց իրենց կարևոր տեղն ունեն ջազում: Ես երեք երգչուհի եմ ընդգրկել անթոլոգիայում՝ Էլվինա Մակարյան, Տաթևիկ Հովհաննիսյան, Զառա Տոնիկյան: Նրանք հայկական ջազի պատմության մեջ նշանակալից դեմքեր են:
-Հայկական երաժշտությունը վերջին շրջանում մեծ տեղ է զբաղեցնում Ձեր ակումբի համերգային ծրագրում. Առնո Բաբաջանյան, Արտեմի Այվազյան, Ռոբերտ Ամիրխանյան, Արթուր Գրիգորյան, այլք: Ակումբն ավելի հայկականացնելու միտո՞ւմ ունեք:
-Այո՛, մեր վոկալիստները բավականին բազմազան համերգացանկ ունեն: Դրա շնորհիվ մեր ծրագիրն էլ որոշակի նորամուծությունների է ենթարկվել, որի համար ես շատ ուրախ եմ: Դա լիցքաթափում է իրավիճակը: Եվ ակումբի մասին խոսելիս պիտի անպայման նշեմ, որ մեզ մոտ սկսել է ակտիվորեն հաճախել երիտասարդությունը, ինչն ինձ շատ ուրախացնում է: Նշանակում է՝ նրանք սկսել են ջազով հետաքրքրվել: Ջազը կոմերցիոն ժանր չէ: Ոչ միայն Հայաստանում: Նաև Մոսկվայում, Ամերիկայում, ամեն տեղ: Ջազն առանձնացած-կանգնած է իր դիրքերում և չի պարտադրում իր ներկայությունը: Եթե երիտասարդությունը պահանջ է զգում շփվելու ջազային արվեստի հետ, լսելու ջազ, դա շատ ուրախալի է:
-Այսօրվա՝ 21-րդ դարի սերունդը, իսկապես, նորամուծություններ է կատարում ջազում: Հետաքրքիր մոտեցումներ ունեն ամիսներ առաջ մեզ մոտ հյուրընկալված լեհ դաշնակահար Լեշեկ Մոժդերը, մեր Տիգրան Համասյանը: Սա ժամանակի անխուսափելի ազդեցությո՞ւնն է արվեստի վրա, թե՞ երաժշտի անհատական որակներով պայմանավորված երևույթ:
-Սա երաժիշտների անհատական մոտեցումն է ջազին: Տիգրան Համասյանը այսօրվա ջազ սերնդի լավագույն ներկայացուցիչներից է, որ անընդհատ նորարարությունների մեջ է, կանգ չի առնում: Նրա ոչ մի համերգը մյուսին նման չէ: Որովհետև նա պրպտող, տաղանդավոր դաշնակահար է ու կոմպոզիտոր, այսօրվա մեր ջազի կարևորագույն դեմքերից մեկը: Նրանով ես ավարտում եմ «Հայկական ջազի անթոլոգիան»: Մեր ջազի պատմության գիծը ձգվում է Արտեմի Այվազյանից մինչև Տիգրան Համասյան:
-«Yans» ակումբի դիմաց ստեղծել են երաժշտական աշխարհի աստղերին նվիրված ճեմուղի, որում ավագ սերնդի Ձեր նշած լեգենդար անուններն են: Ինչպե՞ս եք վերաբերվում այս երևույթին:
-Շատ լավ եմ վերաբերվում, բավական հետաքրքիր մտահղացում է դա, որի հեղինակներն են «Yans» ակումբը և Երևանի քաղաքապետարանը: Բայց երևի թե ճիշտ կլիներ՝ այդ ճեմուղին լիներ ֆիլհարմոնիայի դիմաց: Ամեն դեպքում, սա էլ վատ լուծում չէ, ողջունելի է:


«ԻՄ ՄԵՋ ԵՂԱԾ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՄԵԼՈՍԸ ԶԳԱՑՎՈՒՄ Է ՑԱՆԿԱՑԱԾ ԳՈՐԾ ԿԱՏԱՐԵԼԻՍ»


-Տասնամյակներ առաջ «Անի» հյուրանոցում Բի Բի Քինգի հետ նվագել եք, և նա զարմացել է. «Տե՛ս, թե ոնց է սպիտակամորթը նվագում մեր սև երաժշտությունը»: Ջազը հիմա՝ 21-րդ դարում է՞լ է շարունակում մնալ «սև երաժշտություն», երբ «սպիտակ» ջազմենները վաղուց նվաճել են ջազային տարատեսակ հարթակները:
-1979 թվին էր դա: Ինչ ասեմ, ամեն բան սկսվել է 100 տարի առաջ: Աֆրիկյան սևամորթների միջոցով ջազը հասել է Միացյալ Նահանգներ, և այդ ժամանակ այն միայն երգ էր, վոկալ, հետո սկսվեց գործիքային ջազ երաժշտության ժամանակաշրջանը: Արմսթրոնգը և նրա կոլեգաները բացեցին առաջին ջազ ակումբները, և դա տարածվեց ողջ երկրագնդով մեկ: Ցանկացած երկիր, ցանկացած ազգություն հետագայում իրենց ուրույն ներդրումն ունեցան ջազում: Հիմա կա ֆիննական ջազ, լեհական ջազ, ֆրանսիական ջազ և հայկական, բնականաբար:
-Երբ Երևանում պարբերաբար նշվում է Ջազի միջազգային օրը՝ հայ և օտարազգի երաժիշտների մասնակցությամբ, վերջիններս ի՞նչն են առավել հատկանշական համարում հայկական ջազի պարագայում:
-Արևելյան մելոսի առկայությունը: Ասեմ ավելին՝ բոլորովին պարտադիր չէ ջազային եռյակի կամ քառյակի կողքին դուդուկահար կանգնեցնել, որպեսզի հասկացվի, որ դա հայկական ջազ է: Ես շատ եմ նվագել տարբեր երկրներում: Եվ որտեղ էլ նվագել եմ, տասը րոպե հետո ունկնդիրը հասկացել է, որ արևելքցի եմ: Թե հատկապես որ երկրից եմ, բնականաբար, չեն կարողացել գուշակել, բայց որ Արևելքի մարդ եմ (թեկուզ և ամերիկյան ստանդարտ ջազ եմ կատարում), զգացել են շատ արագ: Իմ մեջ եղած հայկական մելոսը զգացվում է ցանկացած գործ կատարելիս:
-Ձեռքից փոխանցվում է գործիքի՞ն:
-Անպայմա՛ն: Հեչ պարտադիր չէ թառ-քյամանչա դնել սաքսոֆոնի կողքին, որ մարդիկ գլխի ընկնեն, թե հայկական ջազ է հնչում: Եթե փորձառու հայ դաշնակահարը, սաքսոֆոնահարը, շեփորահարը նվագում են ջազ, նրանց նվագում չի կարող չզգացվել հայկականությունը՝ անկախ կատարողի ցանկությունից:
-Երվանդ Երզնկյանը հետաքրքիր բնորոշում է տվել ջազին. «Ջազը ավանտյուրա է»: Որպես ջազմեն՝ սա կարո՞ղ եք ընկալել իբրև հաճոյախոսություն:
-Չգիտեմ, թե Երվանդն ինչու է էդպիսի բան ասել, բայց ես ջազը համարում եմ շատ խորիմաստ ժանր: Դա մոդայիկ երևույթ չէ: Դա կյանք է: Փոփոխվող, չկրկնվող, իմպրովիզացիոն պարտադիր տարրեր կրող ժանր: Իսկ իմպրովիզացիա անելու որակը տրվում է ի ծնե: Այդ որակով կա՛մ ծնվում ես, կա՛մ չես ծնվում: Դա կյանքի ընթացքում ձեռքբերովի հատկանիշ չէ: Ոչ մի կոնսերվատորիայի պրոֆեսոր դա չի կարող սովորեցնել:
-Ոչ էլ կարող է դրան խանգարել պրոֆեսիոնալ կրթության բացակայությունը, ինչպես Ձեր դեպքում:
-Ամեն ինչ կարելի է սովորել մասնագիտական կրթության ընթացքում, բացի իմպրովիզացիայից:
-Քանի որ ջազն ինքը կյանքն է, ինչպե՞ս են այսօրվա կյանքը, այսօրվա ժամանակը անդրադառնում ջազի վրա: Օգնո՞ւմ են, խանգարո՞ւմ:
-Ես նվագում եմ, ինչպես ապրում եմ, ապրում եմ, ինչպես նվագում եմ: Ջազը երբեք չեմ փորձել խառնել որևէ այլ ժանրի կամ սոցիալական իրավիճակների հետ: Յոթանասուն տարեկան մարդ եմ, որից հիսուն տարին ջազ եմ նվագում: Նախորդ զրույցների ժամանակ ասել եմ, հիմա էլ կրկնեմ. ես բոլոր պաշտոններից հրաժարվել եմ՝ ցանկանալով ծառայել միայն ջազին: Աստված ինձ տվել է այս ակոսը՝ ջազը, և պատվիրել չշեղվել դրանից: Ես ո՛չ նպատակ ունեմ կենտրոնանալու բիզնեսի վրա, ո՛չ քաղաքականության, ո՛չ սոցիալական հարցերի: Եթե կրում ես ջազմեն անունը, պիտի ստաբիլ լինես, նվիրված լինես այդ կոչմանը: Ես չեմ ուզում ուրիշ որևէ բանով զբաղվել՝ իմ գործից բացի: Եվ «Հայկական ջազի անթոլոգիան», այս առումով, մի կարևոր նախաձեռնություն է, մեր մասին աշխարհին հիշեցնելու մի լավագույն հնարավորություն: Նպատակ ունեմ մամուլի ասուլիս կազմակերպելու «Մալխաս ջազ ակումբում» և ներկայացնելու կատարված աշխատանքը, երախտագիտությունս հայտնելու այդ նախագծի հովանավորին՝ «Գազպրոմ Արմենիա» ընկերությանն ու նրա նախագահ Վարդան Հարությունյանին, ում խոսքը ևս տպագրված է անթոլոգիային կցված գրքում:
-Իսկ ինչպե՞ս է իրացվելու անթոլոգիան:
-Արդեն ամբողջովին իրացված է: Դա նախատեսված չի եղել վաճառքի համար: Մի մասը տրվել է «Գազպրոմ Արմենիային», մեկական օրինակ՝ դրանում ներկայացված երաժիշտներին, մշակույթի նախարարությանը, դեսպանատներին: Ընդամենը 1000 օրինակով թողարկված անթոլոգիայից էլ ի՞նչ էր մնում, որ մտածեինք վաճառքի մասին:
-Իսկ շարքային ջազասերը ինչպե՞ս պիտի ունենա այդ արժեքավոր հավաքածուն: Արդարացի չէ, որ նա զրկված է այդ հնարավորությունից:
-Ես արդեն մտածում եմ երկրորդ հրատարակության մասին, այդ դեպքում երևի կկարողանան ունենալ նաև ջազի սիրահարները: Բացի այդ՝ դա հնարավորություն կտա, որ մեր ակումբ այցելած օտարերկրացիները, որոնք կապ ունեն ջազի հետ, նվեր ստանան այդ սկավառակներն ու պատկերացում կազմեն հայկական ջազի մասին: Օրինակ՝ նոյեմբեր ամսին անթոլոգիայի ազդօրինակները նվիրեցի Հերբի Հենքոքին: Տարավ հետը Ամերիկա: Իրենց համար շատ հետաքրքիր է, որ աշխարհում մի փոքր երկիր կա, որը ջազի 75-ամյա պատմություն ունի, 101 նշանավոր ջազ երաժիշտ, որոնք իրենց հետքն են թողել հայկական ջազի պատմության մեջ: Առանց կեղծ համեստության խոստովանեմ, որ ես այս անթոլոգիայի թողարկումը համարում եմ իմ ամենամեծ նվաճումներից մեկը:

«ՀԱՅ ԿԱՆԱՅՔ ՀՐԱՇՔ ԵՆ»


-Երբ անցյալ տարի՝ մարտի 8-ին, հայ կանանց հրավիրել էին օպերայի և բալետի թատրոն՝ շնորհավորելու մեկամսյակը, նրանք, ի թիվս այլ հանրահայտ այրերի, ցանկություն էին հայտնել լսելու Ձեր շնորհավորանքն ու մաղթանքները: Այս տարի էլ կարող եք դա անել մեր զրույցի շրջանակներում: Խնդրեմ:
-Մեր հայ կանայք հրաշք են: Ես նրանց ցանկանում եմ երջանկություն: Էլի երջանկություն և ջինջ երկինք: Ցանկանում եմ, որ նրանք իրենց կարողանան միշտ կին զգալ, մեկը մյուսից գեղեցիկ, մեկը մյուսից լավ մեր կանայք:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1635

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ